cerpen PEMBAWA GARAM




PEMBAWA GARAM
           Dahulu kala hiduplah seorang raja bersama untanya,raja ini sangat bijaksana dan selalau memerhatikan rakyatnya.Pada suatu ketika rakyat kekurangan garam,raja kemudian memerintahkan si unta untuk mengantarkan garam kepada penduduk.
Raja       : wahai unta kuperintahkan engkau untuk mengantarkan garam kepada penduduk !
Unta      :Baiklah
   Unta kemudian berangkat,ditengah perjalanan unta sangat kelelahan dan kehausan tiba-tiba ia melihat sebuah sungai,ia kemudian singgah untuk minum dan istirahat.Ketika untah minum tiba-tiba ia jatuh ke sungai garam yang ada di punggungnya larut,ketika ia naik kembali bebanya menjadi ringan.
        Untuk kedua kalinya untah disuruh lagi  membawah garam ,ketika melalui sungai ia sengaja menjatuhkan dirinya sehingga garamnya larut dan sampai kepada penduduk hanya sedikit.berita tersebut sampai ke telinga sang raja raja kemudian memanggil unta .
 Raja         :wahai unta mengapa garam yangsampai ke penduduk hanya sedikit
 Unta       :mohon anpun tuan saya terjatuh kesungai sehingga garamnya larut
        Raja kemudian memaafkan unta tapi unta tidak disuruh lagi membawa garam melainkan membawa kapas.Pada saat membawa kapas unta melalui sungai ketika itu unta berfikir.
Unta         :kalau aku menjatuhkan diriku mungkin bebanku akan menjadih ringan.
      Unta lalu menjatuhkan dirinya  ketika ia naik bebannya menjadi berat,sejak saat itu unta berjanji tidak akan berbuat curang lagi.